فیلم سینمایی در آغوش درخت 2020-04-03
«در آغوش درخت» در جمع مردم شرق آسیا جشنواره فیلم ایران در کوالالامپور افتتاح شد قدس آنلاین
چون به سبک فیلمهای عباس کیارستمی و مجید مجیدی نه براساس واقعیت جامعه که براساس یک آرمان دست نیافتنی و در فضایی انتزاعی ساخته شده و از مطلوبات سخن میگوید نه واقعیات. ساخته شدن فیلم در شهرستان، نمایش زندگی سنتی اقوام ایرانی و البته لوکیشن زیبا که به نظر مسئولان و هیئت انتخا همیشه برای خارجیها جذاب است از دیگر عوامل انتخاب در آغوش درخت بوده است. کارگردان این فیلم هم به جز ساخت یک فیلم مهجور دیگر و دستیاری رضا میرکریمی سابقه چندانی در سینمای ایران ندارد. این فیلم از آن فیلمهایی است که به راحتی میتوانند متصف به صفت شریف و محترم (آنطور که جیرانی از اعضای هیئت انتخاب هم در بیانیه خود گفت) شوند.
اکثر مردم ایران شعر می گویند، حتی وقتی برق می رود/ عیب کار از جعبه تقسیم نیست، سیم سیّار دل ما سیم نیست...
فیلم «آبی روشن» هم به عنوان دومین فیلم کارنامه خواجهپاشا از 26 خرداد اکران شده و نمایش آن کماکان ادامه دارد. فیلمنامه قابلتوجهی داشت و انتخاب بازیگران و بازی آنها جزو نکات مثبت آن به حساب میآمد. این بار کارگردانی از غرب ایران زیبا برخاسته تا با یک فیلم درام نگاهها را به سوی خود جلب کند. فیلم در آغوش درخت به کارگردانی و نویسندگی بابک خواجه پاشا یکی از جدیدترین فیلم های ایرانی بر روی پرده بزرگ سینماها است.
قدرت و توانی که نه تنها این ۲ را در کنار هم نگاه میدارد بلکه در نهایت موجب میشود فاصله بعید میان زوج خشمگین ابتدای فیلم، کم و کمتر شود. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، سومین جشنواره فیلم ایران در کوالالامپور در کشور مالزی با نمایش فیلم سینمایی «در آغوش درخت» و حضور هنرمندان و مدیران سینمای ایران و مالزی آغاز شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، سومین جشنواره فیلم ایران در کوالالامپور در کشور مالزی با نمایش فیلم سینمایی «در آغوش درخت» و حضور هنرمندان و مدیران سینمای ایران و مالزی آغاز شد. به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، سومین جشنواره فیلم ایران در کوالالامپور در کشور مالزی با نمایش فیلم سینمایی «در آغوش درخت» و حضور هنرمندان و مدیران سینمای ایران و مالزی آغاز شد. سومین جشنواره فیلم ایران در مالزی با نمایش فیلم سینمایی «در آغوش درخت» و با هدف پیوند سینمای ایران و مالزی افتتاح شد.
اولین حضور فیلم در آغوش درخت روی پرده سینما به سال 1401، در جشنواره فیلم فجر، برمیگردد. این فیلم با 6 نامزدی و 2 برد سیمرغ بلورین، از جمله نامزدی عنوان بهترین فیلم، حضور چشمگیر و موفقی در جشنواره داشت. در آن سال سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه نصیب بابک خواجه پاشا شد.
عصبانیت فرید بابت گم شدن بچهها و فریاد زدن و توهین به کیمیا، درگیری لفظی بین فرید و رضا، عصبانیت رضا به طاها بابت اینکه برای او از واژه عمو استفاده نمیکند و همچنین مواردی مانند پرخاشگری و عصبانیت از جانب شخصیتهای اصلی در این اثر مشاهده میشود. رفتار رضا با برادرش فرید در یک سکانس به گونهای است که او را مورد قضاوت اشتباه قرار میدهد و تصور میکند فرید با زهرا، دختری که برای او کار میکند رابطه عاطفی دارد. رضا به زهرا علاقه دارد و برای او لوازم آرایش میخرد تا دل او را به دست بیاورد.
حواشی انتخاب در آغوش درخت برای انتخاب در اُسکار امسال
خواچه پاشا در دو فیلم سینمایی خود روی خانواده تمرکز دارد، چرا که معتقد است اگر بحرانی در جامعه وجود دارد، ریشهاش در خانواده است. لازم به ذکر است که وی خانواده را محدود به والدین و فرزندان نمیداند، بلکه پدربزرگها و مادربزرگها و همچنین عمو، دایی، خاله و عمه را نیز بخشهای مهمی از خانواده میداند. او در 12 سالگی به بازیگری علاقمند شد و در کلاسهای تئاتر مدرسه شرکت جست. مارال بعدها در رشته بازیگری در دانشگاه تحصیل کرد و در سال 1390 نیز در کلاسهای بازیگری مهتاب نصیرپور در کانادا شرکت کرد. بازی در فیلم در آغوش درخت وی را نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر کرد، جایزهای که سال بعد با ایفای نقش پروین اعتصامی در فیلم پروین، آن را به دست آورد.
امسال هم هیئت انتخاب فیلم در آغوش درخت را به عنوان نماینده سینمای ایران برای اُسکار انتخاب کرد فیلمی که عدم موفقیت آن در مراسم اُسکار امسال قطعی به نظر میرسد. در آغوش درخت با بهره گیری از پتانسیل بالای طبیعت، محیطی چشمنواز و تماشایی را پیش چشم مخاطب گذاشته و با بیان ریشه اصلی مشکلات رابطه کیمیا و فرید، تا اواسط فیلم، مخاطب را درگیر داستان این خانواده در فضایی به دور از تشویش و اضطراب کند. اما با شروع ماجرای گم شدن کودکان، وجه خشن و بیرحم طبیعت جذاب و تماشایی نیمه اول فیلم، بستر رخداد و اتفاقات فیلم میشود و بدین شکل پدر و مادر با همراهی هم به رویکرد دیگری از ارتباط و همراهی مشترک رسیده و زندگی را به گونهای دیگر بازتعریف میکنند. فیلم در آغوش درخت اولین همکاری بین “سازمان سینمایی سوره” و “کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان” است. این فیلم سینمایی از 17 مرداد 1403، توسط حوزه هنری در سینماهای سراسر کشور توزیع شد.
سینما گروگان نمایش خانگی؛ دستمزدهایی که وسوسه میکنند
کیمیا با خانواده همسرش رفتاری محترمانه و مهربانانه دارد و با پدر و مادر فرید با عشق برخورد میکند. کیمیا تلاش میکند تا به رضا نیز کمک کند و او را از سیگار کشیدن و شیطنت منع میکند. تلاش کیمیا برای نجات جان فرزندانش تحسین برانگیز است و به خاطر آنها قبول میکند که با قدرت تمام بر فوبیای خود غلبه کرده و جان طاها و علیسان را از همه چیز مهمتر بداند. هنگامی که مکالمه رضا و فرید منجر به درگیری فیزیکی و کلامی میشود، طاها و علیسان از تماشای دعوا مضطرب شده و میترسند.
گذشته تلخ او باعث ابتلایش به فوبیای فاصله شده و این مسئله را پس از گم شدن بچهها مطرح میکند. لازم است دقت داشته باشید که پنهان کاری وقایع مهم در زندگی مشترک میتواند باعث بشود تا ترمیم یک شرایط وخیم، به تعویق افتاده و باعث آسیبهای جبران ناپذیری در خانواده بشود. فیلم روایتی است درباره یک خانواده که پدر و مادر هرکدام شغل و دلبستگی خاص خود را دارند. پدر درگیر با گُل و عطریات است و مادر درگیر با آب و استخر و ماهی؛ در این میان با دو کودک مواجه هستیم، دو برادر که یکی به سنین نوجوانی نزدیک و دیگری کودکیست که در حال آموختن است و البته در سوی دیگر نیز درگیر با دو برادر هستیم، درست نقطه مقابل دو برادر کودک. سرسبزی دیار آذریها، باغهای میوه و گلهای زیبا، رودخانه آرام و جاری و تا چشم کار میکند زیبایی، در بخش نخست فیلم به نمایش در میآید. اما این خانواده با تمام زیبایی، عشق و دلبستگی که به هم دارند، در حال فروپاشی است و پدر و مادر در آستانه جدایی از یکدیگر؛ جدایی که به کودکان نیز تحمیل میشود و قرارست دو برادر که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند، از هم جدا شوند.
در سریال «همگناه» مصطفی کیایی بازیاش بیشتر از قبل به چشم آمد و در فیلم «در آغوش درخت» هم از پس ایفای نقشی محوری و بسیار سخت برآمده است. او نقش زنی تنها و البته مستقل را دارد که توانسته از پس گذران زندگیاش بربیاید اما بروز یک بحران، موقعیتی نفسگیر را در ارتباط با زندگی فرزندانش در فیلم تجربه میکند. او در جایگاه یک مادر، کاملا موفق میشود احساسات مخاطبان را با خودش همراه کند و نفس آنها را هم مثل خودش بند بیاورد. زمانی سال 1398 با بازی در نقش علی در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی وارد سینما شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در این مقاله از پلازا به بررسی فیلم در آغوش درخت ، اولین فیلم سینمایی بابک خواجه پاشا، پرداختیم. داستان فیلم را خواندیم و با بازیگران آن اشنا شدیم، در نهایت نیز نگاهی اجمالی به نظرات منتقدین و جوایز فیلم در آغوش درخت داشتیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ آن را تماشا کردهاید؟ به نظر شما این فیلم میتواند نماینده ایران در اسکار 2025 باشد؟ نطرات خود را از طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین صفحه با ما در میان بگذارید. این در حالی است که اُسکار یک جشنواره به معنای متعارف آن نیست و یک جشن بزرگ سینمایی است و اعضای آن نه چند داور خاص که صدها داور هستند که در یک فرآیند طولانی بهترین فیلم بین المللی را انتخاب میکنند.
نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین اعضای گروه ۹ نفرهای بودند که نماینده سینمای ایران را برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار انتخاب کردند. این برای نخستین بار است که فیلمی از یک کارگردان فیلماولی از ایران راهی مرحله انتخاب اسکار میشود. بابک خواجهپاشا، کارگردان فیلم سینمایی در آغوش درخت، ضمن قدردانی از استقبال گسترده مردم مالزی از جشنواره فیلمهای ایرانی، به اشتراکات فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد و بر اهمیت ارزشهای انسانی، خانواده و اخلاق تأکید کرد. جشنواره فیلم ایران در مالزی با همکاری سازمان ارتباطات اسلامی، بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور و سازمان سینمایی سوره با هدف پیوند سینمای ایران و سینمای مالزی برگزار میشود.
در آغوش درخت به عنوان نمونه قابل توجهی از سینمای بومی در فضایی غیرآپارتمانی و با پیامی انسانی و اخلاقی ساخته شده و علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، بخش قابل توجهی از موفقیتی فیلم مرهون نقشآفرینی تیم بازیگران آن به ویژه مارالبنیآدم و جواد قامتی و بازیگران کودک فیلم است. بازیها | شخصیت اصلی فیلم، در اختیار مارال بنیآدم است؛ بازیگری که در جشنواره چهلودوم فیلم فجر برای بازی در نقش پروین اعتصامی در فیلم «پروین» برنده سیمرغ شد. بنیآدم پس از سالها تجربه بازی در تئاتر اولین بار با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی به سینما قدم گذاشت و بعد از آن با فیلم «خشکسالی و دروغ» بازیاش دیده شد.
در این نیمه دیگر خبری از آن زیبایی نیست سراسر خروش است و خشم، چراکه همان طبیعت زیبا حالا روی دیگرش را به نمایش گذاشته انگار دو کودک را بلعیده و سرنوشت دو کودک به آن گره خورده است. «فیلم نیوز» مطرح ترین و پریازدیدترین رسانه سینمایی ایران است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۱ شروع کرده است. پوشش لحظه ای اخبار سینمای ایران و جهان، پخش زنده مراسم و جشنواره های سینمایی، گفتگوهای متنوع با هنرمندان و کمپین تبلیغاتی فیلم ها و سریال های مطرح از جمله فعالیت های «فیلم نیوز» طی سال های گذشته بوده است. وی ضمن تبریک چهل و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای ایران را یکی از ابزارهای راهبردی در مسیر پیشرفت کشور دانست و تأکید کرد که این صنعت هنری همواره نقشی کلیدی در بازتاب ارزشهای فرهنگی و اجتماعی ایران ایفا کرده است. کیمیا و همسرش رابطه محترمانهای با یکدیگر دارند و علیرغم اختلافات و عصبانیتها، فرید از کیمیا حمایت کرده و دائما تلاش میکند علاقهاش را به او ثابت کند.
همچنین تاکنون در بخشهای ویدئو و تیزر فیلم در آغوش درخت، حواشی فیلم در آغوش درخت، دیالوگ برتر فیلم در آغوش درخت، سوتی فیلم در آغوش درخت و نقد فیلم در آغوش درخت هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم در آغوش درخت چیست؟ تدوین در آغوش درخت را آیدین پرهیزی و حسین جمشیدیگوهری انجام داده است.
همه ساله تعدادی نماینده از صنوف مختلف سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی انتخاب میشوند تا با بررسی فیلمهای اکران شده در طول یک سال سینمایی نماینده ایران در مراسم اُسکار را انتخاب کنند. هیئت انتخاب امسال نرگس آبیار، شبنم مقدمی فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین بودند. در تمامی طول فیلم، نگاه دغدغهمند نویسنده و کارگردان فیلم (بابک خواجه پاشا) نسبت به مسایل خانوادگی و نقش بحرانهای خانوادگی در آسیبهای اجتماعی دیده میشود. حتی قضیه ابراز محبت «رضا» (روح الله زمانی) به دختر مورد علاقهاش که به یکباره ۲ برادر را به رقیب عشقی همدیگر تبدیل میکند نیز از همین بحران خانوادگی نشات میگیرد.
به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، سومین جشنواره فیلم ایران در کوالالامپور در کشور مالزی با نمایش فیلم سینمایی «در آغوش درخت» و حضور هنرمندان و مدیران سینمای ایران و مالزی آغاز شد. مارال بنیآدم، جواد قامتی، روحالله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» را تشکیل میدهند. این فیلم حاصل مشارکت سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
وی معتقد است نیمه اول فیلم بیش از حد آرام و بدون تحرک است، و با توجه به اینکه هیچ گرهی در داستان دیده نمیشود، کمکم فیلم به سمت کسلکننده بودن پیش میرود. ولی در نیمه دوم، اتفاقی که همچون یک سیل خروشان در فیلم نمود مییابد، نه تنها آرامش اول فیلم بلکه ذهن مخاطب را نیز بهم میریزد. وی در بخشی از نقد خود به این موضوع اشاره داشت که کارگردان حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و متاسفانه همه آنها را مانند جملات نیمهتمام رها میکند. این منتقد پیشنهاد داد که اگر کارگردان بقیه حرفها ر دور میریخت و فقط روی یک موضوع تمرکز میکرد، این فیلم میتوانست بسیار قویتر ظاهر شود. حضور طیف گستردهای از اقشار مختلف جامعه مالایی، از جمله هنرمندان، نویسندگان، اصحاب فرهنگ و رسانه، بهویژه حضور چشمگیر داتو ام نصیر، خواننده سرشناس مالزیایی، در این جشنواره قابل توجه بود. این رویداد فرهنگی با استقبال گستردهای از سوی هنرمندان و علاقهمندان به سینما و موسیقی همراه شد و فضایی پویا و پرشور را رقم زد.
رضا به فرید بی احترامی میکند و آبروی او را در محل کارش مورد دستمایه قرار میدهد. زهرا با اینکه بیست سال از فرید کوچکتر است اما تمایل دارد با فرید ازدواج کند. باشگاه فیلمبازها و سریالبینهای حرفهای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلمها و سریالها داریم. قصد داریم منبع خبرها، گفتوگوها، گزارشها و نقدهای مربوط به محصولهای فیلیمو باشیم.
فیلم روی این نکته تاکید میکند که باید خانواده را تحت هر شرایطی حفظ کرد ولو این که حفظ خانواده به قیمت مشکلات متعدد برای زن تمام شود. فیلمساز خیلی سریع و سرسری از موضوع تعرض به کیمیا عبور میکند تا بیانیه خود را در ستایش حفظ سنت صادر کند و به مخاطب بگوید چنین ماجرایی در برابر یک شوهر مهربان و کودکانی شیرین زبان موضوع مهمی نیست. حبیبرضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، ضمن خیرمقدم به مهمانان، از حمایتهای نهادهای همکار تقدیر کرد و بر اهمیت روابط فرهنگی میان ایران و مالزی تأکید کرد. او در تربیت فرزندان کوتاهی نمیکند و با آنها رفتاری معقول و آرام و سنجیده دارد.
وی تأکید کرد که فیلمهای ایرانی به دلیل مفاهیم عمیق، جذابیتهای فرهنگی و دریافت جوایز معتبر جهانی، توانستهاند توجه سینماگران و منتقدان بینالمللی را به خود جلب کنند. فرید بابت قضاوت برادرش رضا و به خطر افتادن آبرویش در محل کار، به برادرش سیلی میزند و منجر به درگیری فیزیکی میشود. پس از اینکه فرید متوجه گم شدن بچهها میشود، کیمیا را مقصر میداند و سعی میکند او را کتک بزند. دلیل فربیای کیمیا، فرار از خطر تجاوز یک راننده بوده که مدتها قبل در همان روستا برای کیمیا اتفاق میافتد و کیمیا پس از آن اتفاق، به فوبیای فاصله نسبت به آن مسیر مبتلا میشود. در این اثر چندین بار از خشونت کلامی استفاده میشود اما عموما گذرا هستند.
در سکانسهای پایانی، هنگامی که احتمال میرود بچهها در رودخانه افتاده باشند، نگرانی و اضطراب و تلاطم بسیار زیادی در اثر حکمفرماست. همچنین کیمیا در هنگام تلاش برای پیدا کردن فرزندانش، چندین بار در معرض خطر خفه شدن در رودخانه قرار گرفت. موسیقی این فیلم و قابهایی که از دل طبیعت در این فیلم جای گرفتهاند، همگی به کمک آمده تا «در آغوش درخت» فیلمی زیبا و دلنشین باشد که شریف است و شریف ساخته شده است. فیلمی برای کودک ساخته تا بدانیم جدایی والدین چه فروپاشی روانی در کودکان ایجاد میکند و درباره کودک است چراکه با کودک امروز همراه است و در این فیلم نیز دو کودک به خوبی بازی کردهاند و از آنها به خوبی بازی گرفته شده. همواره بازی گرفتن از کودکان کار سختی در عرصه فیلمسازی است و خواجهپاشا به خوبی از عهده این کار برآمده است، شاید شناختی که پیش از این به واسطه فامیلی با این دو کودک دارد نیز در این میان اثربخش باشد. هرچند که تماشای این اثر به دلیل فضای دراماتیک و حزن آلودی که از میانه داستان تا به انتها امتداد دارد، مناسب رده سنی کودک و حتی نوجوان کمتر از ۱۴ سال نیست، اما چنانچه به عنوان یک والد، بیننده این اثر هستید، لازم است به مسئله تلاش برای حفظ خانواده، اهمیت بدهید.
داتوک کامل عثمان، افزود که این سازمان امیدوار است بتواند در سالهای آینده نیز این همکاری را ادامه دهد و زمینه را برای پروژههای مشترک سینمایی میان دو کشور فراهم کند. دیگر سخنران آیین گشایش جشنواره سینمای ایران ۲۰۲۵ ، داتوک کامل عثمان، رئیس سازمان توسعه فیلم ملی مالزی (FINAS) ، با اشتیاق فراوان از همکاریهای فرهنگی مشترک و تأثیرات مثبت آن سخن گفت. او با اشاره به موفقیتهای ایران در بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصاد فرهنگی، تأکید کرد که این تجربه میتواند الهامبخش مالزی در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت فرهنگی جهانی باشد. کیمیا به دلیل مشکلی (که در اواخر فیلم تعرض به زن عنوان شده) دچار فوبیای فاصله است و نمیتواند از ۱۵ کیلومتری شهر خود دورتر برود. همین موضوع باعث شده دچار افسردگی شده و از شوهر خود دلزده شود و تقاضای طلاق کند. طبق توصیه مشاور این زوج تلاش میکنند تا دو کودک خود را از هم جدا نگه دارند تا به جدایی از یکدیگر بعد از طلاق عادت کنند.
«در آغوش درخت» در جمع مردم شرق آسیا/ جشنواره فیلم ایران در کوالالامپور افتتاح شد
ترس از جدایی، باعث میشود دوبرادر اقدام به فرار کنند و فرید و کیمیا که تصور میکنند بچه ها در رودخانه افتاده و آب آنها را با خود برده است، به جستجوی فرزندانشان به این سو و آن سو میروند. کیمیا برای یافتن فرزندانش باید به سمت دریاچه اصلی برود و این مسیر همان مسیری است که سالها فوبیای آن را داشته است اما عشق به فرزندانش باعث میشود به این فوبیا غلبه کرده و به جستجوی کودکان برود. سرانجام عموی بچه ها با یافتن یک سرنخ، والدین را متوجه احتمال حضور بچه ها در باغ توت میکند. علیرضا بهرامی | بازی بازیگران «در آغوش درخت» نیز تحت کنترل بازیگردان یا کارگردان، بهاندازه است. در این میان البته روحالله زمانی کمی افراط دارد و در کل این بازیگر در حال تبدیل شدن به یک بازیگر تیپ کلیشهای است.
۴ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ با کمبود آب زندگی خواهند کرد
بابک خواجهپاشا با فیلم در آغوش درخت یکی از جوانانی است که از آذربایجان غربی پا به عرصه فیلمسازی گذاشته است. او نیز مانند برادران ارک محصول سینمای جوان شهرشان است و فعالیتهایش در زمینه سینما باعث شد تا بعد از مدتها اولین فیلمش را بسازد. کارگردان در ساخت فیلم در آغوش درخت از حضور بازیگران مستعدی بهره برده و در بازی گرفتن از آنان، به خصوص کودکان، بسیار عالی عمل کرده است. نتیجه این شد که در جشنواره فیلم فجر نامزدی سیمرغ بلورین بهترنی بازیگر نقش اول زن و نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به ترتیب به مارال بنی آدم و روحالله زمانی رسید. در خبرها آمده بود که یک زوج جوان گیلانی با ۲ فرزند خردسال که با گذشت ده سال از زندگی مشترک شان به دلیل اختلاف نظر و عدم تفاهم، مدتی را بهصورت طلاق عاطفی و جدایی میگذراندند و تصمیم به طلاق گرفته بودند، پس از تماشای «در آغوش درخت» از تصمیم خود منصرف شدند. این زوج که مسیر مشاورههای پیش از طلاق را طی میکردند، توسط مشاور خود به تماشای فیلم دعوت شدند و پس از تماشای این فیلم از تصمیم خود منصرف شده و به کانون خانواده خود بازگشتند.
سردار مهدینژاد: پیشرفتهای چشمگیر نظامی ایران باعث هراس دشمن شده است
بر همین اساس و به پیشنهاد مشاور نیز قرار است در مدت باقیمانده تمرین جدایی کنند. دو برادری که با هم عهد بستهاند بدون هم نفس نکشند چراکه طاقت دوری از هم را ندارند. تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم در آغوش درخت در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم در آغوش درخت 8 عدد، گردآوری و درج شده است.
توسلی: بازرگان در آبان ۵۷ گفت که حکومت اسلامی بدین نحو به استبداد روحانیت منتهی میشود (۱۸ نظر)
روالهای غیر واقعی که یک خانواده از ابتدای فیلم تا انتها هیچ چالشی ندارند و همه خوشبخت هستند با روالهای واقعی جامعه در تناقض است. حفظ خانواده و تلاش برای کنار هم نگه داشتن اعضای یک خانواده در شرایطی که انواع تنشها ممکن است بر سر آن خانواده آوار بشود مهم است. فضای دراماتیک و تعلیقهای نگران کننده در این فیلم و همچنین اشاره جدی به مسئله طلاق، ممکن است برای کودکان و نوجوانان غم انگیز بوده و برای ذهن و روحیه آنها به شدت آزار دهنده باشد. فلذا برای رده سنی کمتر از 14 سال توصیه نمیشود و تاکید بر این است که والدینی که در شرایط مشابه قرار دارند با دقت به تماشای این اثر بپردازند.
خانم ها نرگس آبیار، شبنم مقدمی و آقایان فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین اعضای ۹ نفره هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نود و هفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل دادند. سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود، سینما را بهعنوان ابزاری مهم در جریانسازی فرهنگی معرفی کرد و افزود که این هنر میتواند بین ملتها پیوند برقرار کرده و آنها را نسبت به ارزشهای مشترک انسانی آگاه سازد. وی اظهار داشت که سینمای ایران با پرداختن به تاریخ، اقوام، زبان و مناسبتهای ملی و مذهبی، نقش مهمی در معرفی فرهنگ ایرانی به جهانیان دارد. این یعنی هنوز حتی پخش کننده فیلم هم مشخص نیست و معلوم نیست اکران فیلم در خارج از مرزهای ایران قرار است چه سرنوشتی پیدا کند. پس کاملاً قابل پیشبینی است که در آغوش درخت شانسی در مراسم اُسکار امسال نخواهد داشت.
«در آغوش درخت» با نمایش قابهایی خارج از فضای تهران در شهر ارومیه به تولید رسیده و با خلق داستانی شاعرانه، آخرین تلاشهای یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر میکشد. از محتوا و داستان فیلم در آغوش درخت چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه در آغوش درخت توسط بابک لطفی خواجه پاشا نوشته شده است. فیلم در آغوش درخت نخستین فیلم بابک خواجهپاشا یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود و حالا اینجا در این مطلب نگاهی به اطلاعات و حواشی این فیلم انداختیم. ارزانی، همچنین از حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، جناب آقای ولیالله محمدی، تقدیر کرد و این رویداد را نشانگر پیوندهای عمیق فرهنگی بین ایران و مالزی دانست. همچنین از داتوک کامیل عثمان، رئیس شرکت توسعه ملی فیلم مالزی (FINAS)، به دلیل حمایتهای مستمر در جهت ارتقای همکاریهای فرهنگی دو کشور، سپاسگزاری کرد. چنین نگاهی باعث میشود در آغوش درخت از نظر مسئولین و هیئت انتخاب بهترین گزینه باشد.
در آغوش درخت با گره افکنی صحیح از کلیشه تکراری گم شدن کودک استفاده کرده و با پرهیز از شعارزدگی و عدم وابستگی به دیالوگها، نگاهی آسیبشناسانه به موضوع طلاق و عواقب تربیتی و اخلاقی این موضوع و تاثیر آن در سرنوشت کودکان دارد. در دقایق پایانی فیلم تمهیدات لازم برای رسیدن به پایانبندی به خوبی پیشبینی شده و از این رو در انتها، فیلم توان بالایی برای به فکرفرو بردن مخاطب و تحت تاثیرگذاشتن بیننده دارد. پارسا آتشپر | در آغوش درخت، قصد خودنمایی و نزدیک شدن ساختگی و تصنعی به سینمای هنری را ندارد. جواد قامتی یکی از بازیگران فیلم در آغوش درخت، هنرمندی است که سال 1353 در مرند، در استان آذربایجان شرقی، چشم به جهان گشود. آقای قامتی بازیگری را از سالها پیش آغاز کرده و تاکنون در سینما، تلویزیون و تئاتر حضور داشته است.
درباره توافق بزرگ روسیه و آمریکا بیخ گوش ایران
ژانر فیلم سینمایی در آغوش درخت درام است و از حضور بازیگرانی چون مارال بنی آدم و جواد قامتی بهره برده است. محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهینسب تهیهکنندگان این اثر هستند و موسیقی فیلم نیز کاری شنیدنی از فردین خلعتبری است. اگر درباره تاریخ اکران فیلم در آغوش درخت برای شما سوالی پیش آمده، باید بگوییم این فیلم اولین بار در 22 بهمن 1401، در چهلویکمین جشنوراه فیلم فجر به روی پرده رفت. فیلم در آغوش درخت از 17 مرداد 1403 در سینماهای سراسر کشور در دسترس علاقمندان قرار گرفت. جمع بندی نهایی اعضای هیئت انتخاب فیلم در آغوش درخت به کارگردانی بابک خواجه پاشا بود. در تمامی این سالها این نحوه انتخاب توسط یک هیئت داوران از پیش تعیین شده انتقادات زیادی را برانگیخته است.
تیتربرتر، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهینسب محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در سینماهای کشور اکران شده است. این فیلم سینمایی که این روزها به فروش ۲ و نیم میلیارد تومانی رسیده است به زودی اکرانهای سیار خود را نیز آغاز خواهد کرد. به همین بهانه فرهاد خالدی نیک نویسنده سینمایی درباره این فیلم یادداشتی نوشته است که در ادامه میخوانید. در حالی که اغلب فیلمهای سینمای ایران در فضاهای شهری و لوکیشنهای تکراری ساخته میشوند، بابک خواجه پاشا در اولین ساخته سینماییاش، دوربینش را به استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه برده تا «در آغوش درخت» از لحاظ بصری فیلمی متفاوت و متمایز از دیگر آثار سینمای ایران باشد. فیلمی که خط اصلی قصهاش، چند روز از زندگی زن و شوهری در آستانه جدایی را روایت میکند. زن و شوهری که اگرچه در ابتدا به نظر میرسد متعلق به ۲ دنیای متفاوت هستند اما بزرگترین مشکل ایشان در عدم درک یکدیگر و مسدود شدن پلهای ارتباطیشان است بطوری که اساسا حرف و سخن هم را نمیشنوند.
{از تهران تا مسکو؛ قوامالسلطنه و بازی با ابرقدرتها
|}همچنین در این مذاکرات، موضوعاتی مانند مشارکت در جشنوارههای بینالمللی فیلم، پخش محتوای سینمایی و تلویزیونی ایران و مالزی در بازارهای یکدیگر، و برگزاری برنامههای آموزشی و تبادل هنرمندان مطرح خواهد شد. در ادامه، وی به حضور موفق فیلمهای ایرانی در جشنوارههای بینالمللی از جمله جشنواره فیلم مالزی در سالهای گذشته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که سینمای ایران به دلیل پرداختن به موضوعات اجتماعی و انسانی، همواره با استقبال گسترده مخاطبان جهانی مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جشنواره فیلم های ایرانی در مالزی در سال ۲۰۲۵ با نمایش ۵ اثر در سالنهای سینمایی جیاسسی در شهرهای کوالالامپور، پنانگ و جوهور بهرو در حال برگزاری است. گفتنی است، این دوره از جشنواره از تاریخ ۱ تا ۴ اسفندماه ۱۴۰۳ (۲۰ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۵) در سالنهای سینمایی جیاسسی در شهرهای کوالالامپور، پنانگ و جوهور بهرو با نمایش فیلم های پسر دلفینی ، در آغوش درخت ، عطر آلود ، خداحافظ دختر شیرازی و کاپیتان در حال برگزاری است.
مسالهای که نشان میدهد یک زخم کوچک چطور میتواند سر باز کند و تبعات ویران کنندهای داشته باشد. زمانی که این دو کودک لب رودخانه مشغول بازی هستند درون آب میروند و گم میشوند و این سرآغاز ماجراهایی تازه است. در آغوش درخت فیلمی است که در نهایت همان دیدگاه سنتی مورد تایید حاکمیت را تبلیغ میکند.
همکاری و هماهنگی والدین در شرایط رفع بحرانهای به وجود آمده، مشکلات را سریعتر مرتفع میکند. آرامش و شادی فرزندان، در گرو آرامش والدین و بیتفاوت نبودن آنها نسبت به خواستهها و روحیات فرزندانشان است. میدانیم طلاق امری واقعی است و در بسیاری از خانوادهها در حال اتفاق افتادن است. فیلم سعی میکند مفهوم خانواده را در تضاد و تعارض با مفاهیم همسان دیگر قرار دهد تا مفهوم خانواده در ذهن منسجمتر شکل بگیرد. به عبارتی کارگردان، کنتراست مفهومی بالایی ایجاد کرده تا بتواند این مفهوم را در ذهن مخاطب جا بیندازد که تصمیمهای عقلانی زمانی ارزشمند هستند که در شرایط بحرانی گرفته میشوند نه در شرایط عادی.
{اولین نمایش جهانی «مثل یک راز» در آمریکا
|}فیلم در آغوش درخت یک اثر درام و اولین تجربه کارگردانی بابک خواجه پاشا است که از اواسط مرداد 1403 در سینماهای سراسر کشور اکران شد. این فیلم داستان خود درباره فروپاشی خانواده را از دید بچهها روایت میکند. علاوه بر این رکسانا در جشنواره جهانی فیلم توکیو حضور داشته و موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره شده و از این جهت فیلم بهتری برای معرفی به اُسکار بوده است. البته اظهارات ضد و نقیض فریدون جیرانی هم به شائبههای دخالت فارابی به عنوان نهادی دولتی در انتخاب در آغوش درخت دامن زد. هرچند که تماشای این اثر به دلیل فضای دراماتیک و حزن آلودی که از میانه داستان تا به انتها امتداد دارد، مناسب رده سنی کودک و حتی نوجوان کمتر از 14 سال نیست، اما چنانچه به عنوان یک والد، بیننده این اثر هستید، لازم است به مسئله تلاش برای حفظ خانواده، اهمیت بدهید.
روحالله زمانی بازیگر جوان ایرانی است که در سال 1384 در روستای نوجهده، در استان اردبیل، چشم به جهان گشود. او برای بازی در فیلم خورشید (1398)، از میان 600 داوطلب انتخاب شد، و بدین ترتیب قدم به عرصه بازیگری گذاشت. روحالله در این فیلم در نقش علی ظاهر شده و با نقشآفرینی بینظیرش افتخاراتی چون دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر و جایزه مارچلو ماسترویانی در هفتادوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز را کسب کرد. پس از آن در فیلم موقعیت مهدی (1400) نقش یک رزمنده 15 ساله در جنگ ایران و عراق را داشت. ایفای این نقش دشواریهای بسیاری برای آقای زمانی داشت، ولی درنهایت وی را نامزد سیمرغ بلورین جشنوراه فیلم فجر کرد. این روزها نیز وی را در فیلم در آغوش درخت میبینیم که برای این فیلم نیز نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران، همچنین بر اهمیت گسترش همکاریهای سینمایی بین ایران و مالزی تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره زمینهساز تقویت تعاملات فرهنگی میان دو کشور شود. وی اعلام کرد که هماکنون سازمانهای مرتبط در ایران و مالزی در حال تدوین سند همکاری در زمینه فیلمسازی هستند که پس از امضای آن، بسترهای حقوقی و اجرایی برای تولیدات مشترک فراهم خواهد شد. در آغوش درخت نخستین ساخته بابک خواجهپاشا کارگردانی برخاسته از دیار آذربایجان است که نخستین بار در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد و به واسطه فیلمنامه خوبش موفق به دریافت سیمرغ بلورین این بخش از جشنواره شد. در پایان، سفیر جمهوری اسلامی ایران از تمامی شرکتکنندگان و علاقهمندان به سینمای ایران دعوت کرد تا از فیلمهای حاضر در جشنواره لذت ببرند و با آثار فاخر سینمای ایران بیشتر آشنا شوند. وی ابراز امیدواری کرد که این جشنواره بستری برای تبادل تجربیات و افزایش تعاملات فرهنگی بین ایران و مالزی باشد و بتواند موجب توسعه همکاریهای سینمایی دوجانبه شود. فیلم «در آغوش درخت» با اکثریت آرا انتخاب شده و فارابی فقط یک رأی داشته و۳ فیلم هم کنار گذاشته شده است بهدلیلی که خانم مقدمی گفتند.
فیلم سینمایی طنز مفت بر